Postanowienie Wójta Gminy Winnica z dnia 05.07.2016 r.

Winnica, 05.07.2016 r.

IS.6220.4.2016

P O S T A N O W I E N I E

 

Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 23 ze zm.), art. 63 ust. 1 i 4, art. 64 ust. 1, art. 65, art. 66 i art. 68 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 r., poz. 353), zwanej dalej „ustawą ooś”, a także § 3 ust. 1 pkt. 40 lit. a tiret 4 i 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Z 2016 poz. 71), w związku z prowadzonym na wniosek „EWR” Sp. z o.o z siedzibą ul. Płocka 5a lok. 422, 01-231 Warszawa postępowaniem w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie punktu dystrybucji gazu płynnego, na działce o nr ew. 18/8, obręb Poniaty Wielkie, gm. Winnica,

 

postanawiam

  1. stwierdzić obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na budowie punktu dystrybucji gazu płynnego na działce nr 18/8, obręb Poniaty Wielkie, Gmina Winnica,
  2. zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (zwany dalej „raportem ooś”) powinien być zgodny z art. 66 „ustawy ooś”, ze szczególnym uwzględnieniem analizy bezpośredniego i pośredniego wpływu inwestycji na warunki przyrodnicze Nasielsko-Karniewskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu.

 

Uzasadnienie

 

Wnioskiem z dnia 18.05.2016 r., firma „EWR” Sp. z o.o. z siedzibą ul. Płocka 5a lok. 422, 01-231 Warszawa wystąpiła do Wójta Gminy Winnica o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia pn. „Budowa punktu dystrybucji gazu płynnego na działce nr 18/4, obręb Poniaty Wielkie, Gmina Winnica''.W dniu 31.05.2016 r. Wójt Gminy Winnica na podstawie art. 61 § 1 i § 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego wszczął postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia. Zawiadomienie przekazano stronom postępowania a wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zamieszczony został w publicznie dostępnym wykazie danych o środowisku, prowadzonym na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy Winnica – www.bip.gminawinnica.pl. Rodzaj, parametry techniczne oraz zasięg potencjalnego oddziaływania na środowisko przedmiotowej inwestycji zaliczają ją do grupy przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust.1 pkt 36 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopad 2010r. W sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko(Dz. U. Z 2016 r. poz. 71), tj.: instalacje do podziemnego magazynowania ropy naftowej, punktów naftowych, substancji lub mieszanin, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 lutego 2011 r. o substancjach chemicznych i ich mieszanin, niebędących produktami spożywczymi, gazów łatwopalnych oraz innych kopalnych surowców energetycznych, inne niż wymienione w pkt 36a i 2 ust. 1 pkt 22, z wyłączeniem instalacji do magazynowania paliw wykorzystywanych na potrzeby gospodarstw domowych, zbiorników na gaz płynny o łącznej pojemności nie większej niż 20 m3 oraz zbiorników na olej o łącznej pojemności nie większej niż 3 m3. Wójt Gminy Winnica działając na podstawie art. 64 ust 1 pkt 1 i 2 „ustawy ooś”, zwrócił się pismami znak IS.6220.4.2016 z dnia 31.05.2016 r. do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pułtusku o wydanie opinii co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i określenia zakresu ewentualnego raportu oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie po przeprowadzeniu wnikliwej analizy dostarczonych wraz z wnioskiem materiałów i uwzględniając łącznie uwarunkowania przedstawione w art. 63 ust. 1 „ustawy ooś”, z dnia 21.06.2016 r. znak sprawy WOOŚ-II.4240.934.2016.IA wyraził opinię o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, argumentując to w odniesieniu do poszczególnych uwarunkowań w przedstawiony poniżej sposób:

  1. Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
  2. skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji:

Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie punktu dystrybucji gazu płynnego na działce o nr ew. 18/8, obręb Poniaty Wielkie, gmina Winnica. Powierzchnia ww. działek wynosi 1,9568 ha i stanowią grunty orne (RIVb- 0,1341 ha,RV-1,7982 ha, RVI- 0,0245 ha). Teren inwestycji sąsiaduje bezpośrednio z obszarami niezagospodarowanymi (rolniczymi), istniejącą zabudową usługowo-handlową (obiekty produkcyjne i handlowe – urządzenia i części rolnicze) oraz drogą wojewódzką (nr 571). Najbliższe zabudowa mieszkaniowa zlokalizowana jest w odległości około 80-100 m od granicy działki. Zgodnie z wypisem i wyrysem z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Winnica, zatwierdzonym Uchwałą Nr II/18/02 Rady Gminy Winnica z dnia 12 grudnia 2002 r. ogłoszoną w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego w dniu 15 grudnia 2002 r. Nr 322, poz. 9533 w sprawie uchwalenia zmian planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego gminy Winnica, dotyczącego fragmentów wsi Poniaty Wielkie i Zbroszki, działka o nr ew. 18/8 położona jest na terenie oznaczonym symbolem 8UR/KS/MN – teren istniejących i projektowanych usług uciążliwych ze stacją paliw i gazu, usługi gastronomiczne – hotelarskimi oraz funkcją mieszkaniową dla właścicieli obiektów.

W ramach realizacji inwestycji przewiduje się:

- posadowienie podziemnych zbiorników magazynowych gazu płynnego (okopcowane) o pojemności łącznej do 1600 m3 (pojedynczy zbiornik nie większy niż 200 m3);

- montaż gotowego kontenera z wyposażeniem do napełniania butli o wymiarach około 6,0      x 2,6 x 3,2 m na wykonanej płycie fundamentowej (poziom około +1,0);

- wykonanie wiaty magazynowej butli o wymiarach około 10,0 x 10,0 x 5,0 m;

- wykonanie dwukondygnacyjnego budynku obsługowo-socjalnego o wymiarach około 20,0 x 10,0 m;

- wykonanie jednokondygnacyjnego budynku warsztatowego o wymiarach około 20,0 x 10,0 m

- posadowienie, na wydzielonych fundamentach pomp i sprężarki gazu;

-posadowienie wagi samochodowej (pomostowej);

- posadowienie zbiornika stacji autogaz oraz dystrybutora pod zadaszeniem;

- posadowienie zbiornia gazu instalacji grzewczej (zasilanie ogrzewania budynku obsługowego i warsztatu) - naziemnym lub podziemny 1 x 4,85 m3;

- montaż gotowego kontenera portierni o wymiarach około 6,0 x 2,6 x 3,2 m;

- wykonanie zbiornika wody p. poż. o pojemności do 400 m3 z funkcją zbiornika retencyjnego wód opadowych oraz montaż gotowego kontenera pompowni wody p.poż. o wymiarach około 4,0 x 2,6 x 3,2 m;

- wykonanie instalacji zraszania wewnątrz pomieszczenia napełniania butli oraz na stanowiskach autocystern;

- wykonanie instalacji przesyłu wody p.poż. Pomiędzy istniejącą siecią wodną i projektowanymi instalacjami zraszania.

- wykonanie instalacji gazu płynnego łączącej poszczególne elementy układu technologicznego;

- wykonanie instalacji elektrycznej dla potrzeb zasilania pomp i sprężarki gazu, oświetlenia stanowisk obsługowych, zasilania czujek eksplozymetrycznych, wentylatorów i sprężarki powietrza itp.;

-wykonanie utwardzenia drogowego dla potrzeb podjazdu samochodów dostawczych oraz miejsc postojowych dla własnych środków transportowych;

- wykonanie niezbędnych przyłączy wodnych i kanalizacyjnych.

Inwestycja ma na celu budowę punktu dystrybucji gazu płynnego, wykorzystywanego do czasowego magazynowania gazu płynnego, rozładunku i załadunku autocystern, rozlewu gazu do butli oraz napełnienia zbiorników samochodowych. Ze zbiorników gazowych (technologicznych cieczy) o zwiększonym ciśnieniu do pomieszczenia napełniania butli (ciśnienie zasilania około 1,2 MPa). Planowany magazyn butli pozwoli na zmagazynowanie koło 800 butli.

Wjazd/wyjazd odbywał się będzie z istniejącej drogi wojewódzkiej.

b) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań                                                                    przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie:

Dokumentacja złożona przez inwestora nie pozwala na jednoznaczne stwierdzenie wystąpienia kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć (lub jego braku) znajdujących się na obszarze, na który oddziaływać będzie planowana inwestycja.

c) wykorzystania zasobów naturalnych:       

Z informacji zawartych w karcie informacyjne wynika, że w ramach funkcjonowania zbiornika występowało będzie zapotrzebowanie na energię elektryczną.

d) emisji i występowania innych uciążliwości:

Na etapie realizacji przedsięwzięcia oddziaływanie na środowisko wiązać się będzie głównie z emisją hałasu oraz emisją substancji pyłowych i gazowych do powietrza pochodzącą z transportu materiałów budowlanych oraz pracy sprzętu ciężkiego. Eksploatacja przedmiotowej inwestycji związana będzie przede wszystkim z emisją hałasu, emisją zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego oraz wytwarzaniem odpadów, jak również ruchem pojazdów poruszających się po terenie inwestycji. Przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko jest konieczne przede wszystkim z uwagi na lokalizację inwestycji w granicach Nasielsko – Karniewskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu. Raport ooś umożliwi określenie m.in. wielkości emisji zanieczyszczeń do powietrza, wpływ na środowisko gruntowo-wodne, a także wpływ oddziaływania na ochronę przyrody Nasielsko-Karniewskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu.

e) ryzyka wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii:

Z karty informacyjnej przedsięwzięcia brak jest informacji na temat ryzyka wystąpienia poważnej awarii.

  1. Usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego – uwzględniające:

a) obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych:

W przedmiotowej dokumentacji brak jest informacji, czy w miejscu realizacji inwestycji występują obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zagłębieniu wód podziemnych.

b) obszary wybrzeży:

Przedmiotowe przedsięwzięcie leży poza obszarami wybrzeży.

c) obszary górskie lub leśne:

Przedmiotowe przedsięwzięcie leży poza obszarami górskimi i leśnymi.

d) obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiornikówwód śródlądowych:

W przedłożonej dokumentacji brak jest informacji, czy miejscu realizacji występują obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych.

e) obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin
i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary    Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody:

Planowana inwestycja znajduje się na granicach Nasielsko-Karniewskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu, dla którego aktualnym aktem prawnym jest Rozporządzenie Nr 25 Wojewody Mazowieckiego z dnia 15 kwietnia 2005 r. w sprawie Nasielsko-Karniewskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu (Dz. Urz. Woj. Maz. Nr 91, poz. 2457, ze zm.). Nasielsko-Karniewski Obszar Chronionego Krajobrazu obejmuje tereny chronione ze względu na wyróżniający się krajobraz o zróżnicowanym ekosystemie, wartościowe ze względu na możliwości zaspokajanie potrzeb związanych z turystyką i wypoczynkiem, a także pełniącą funkcją korytarzy ekologicznych. Korytarze ekologiczne są poddane szczególnej ochronie w ramach sieci obszarów chronionych wyznaczonych i zarządzanych zgodnie z przepisami ustawy o ochronie przyrody. Utrzymanie korytarzy i właściwe gospodarowanie w ich obrębie ma istotne znaczenie dla ochrony siedlisk i gatunków. Zgodnie z art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie
przyrody (Dz.U. z 2015 r. poz.1651, ze zm.) dopuszcza się na terenie obszaru chronionego krajobrazu realizacje przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których przeprowadzona ocena oddziaływania na a środowisko, W myśl art. 3 ust. 1 pkt 8 „ustawy ooś”, wykazała brak znaczącego negatywnego wpływu na ochronę przyrody obszaru chronionego krajobrazu. Najbliżej położony obszar Natura 2000, obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Biała PLB140007 zlokalizowany jest w odległości około 15,9 km w kierunku wschodnim od terenu przewidzianego pod inwestycje.

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdza się, iż przedmiotowa inwestycja może potencjalnie negatywnie wpływać na Nasielsko-Karniewski Obszar Chronionego Krajobrazu. W konsekwencji za niezbędne uznaje się przeprowadzenie procedury oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze i sporządzenie raportu.  

f) obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone:

Przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko pozwoli ocenić, czy w miejscu realizacji inwestycji standardy jakości środowiska zostaną zachowane.

g) obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne:

W przedmiotowej dokumentacji brak jest informacji, czy w miejscu realizacji inwestycji występują obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne.

h) gęstość zaludnienia:

Gęstość zaludnienia na terenie gminy Winnica wynosi 36 os./km2 (wg danych GUS z 2015 r.).

i) obszary przylegające do jezior:

W rejonie inwestycji nie występują jeziora.

j) uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej:    

W rejonie realizacji przedsięwzięcia brak jest uzdrowisk i obszarów ochrony uzdrowiskowej.

  1. Rodzaj i skala możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych w pkt. 1 i 2 wynikające z:
  2. zasięgu oddziaływania – obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać:

Przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko umożliwi określenie zasięgu przestrzennego oddziaływania inwestycji.

  1. transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze:

Ze względu na rodzaj planowanej inwestycji oraz jej lokalizację nie wystąpi transgraniczne oddziaływanie na środowisko.

  1. wielkości i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej:

Przeprowadzenie oceny oddziaływania ww. przedsięwzięcia na środowisko pozwoli określić wielkość i złożoność oddziaływania inwestycji.

  1. prawdopodobieństwa oddziaływania:

Inwestycje zawarte we wniosku potwierdzają występowanie oddziaływań na etapie realizacji oraz eksploatacji przedsięwzięcia. Przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko pozwoli określić skalę oddziaływania inwestycji.

  1. czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania:

Przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko pozwoli określić czas trwania, częstotliwość i odwracalność oddziaływania inwestycji.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Pułtusku po przeanalizowaniu rodzaju i charakterystyki przedsięwzięcia, jego usytuowania, planowanych rozwiązań chroniących środowisko oraz charakteru i skali potencjalnego oddziaływania, kierując się kryteriami o których mowa w art. 63 ust. 1 „ustawy ooś” Opinią ZNS.7121-16.1/16 z dnia 21.06.2016 r. wskazał na potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla projektowanego przedsięwzięcia polegającego na budowie punkru dystrybucji gazu płynnego na działce nr 18/8, gmina Winnica, obręb Poniaty Wielkie oraz sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko w zakresie zgodnym z art. 66 ust.1- (tj. od pkt 1 do pkt 20) ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2016r., poz 353)

Wójt Gminy Winnica po przeprowadzeniu analiz zebranych materiałów, biorąc pod uwagę opinie organów Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pułtusku, postanowił jak w sentencji.

W celu dokonania prawidłowej oceny oddziaływania, konieczne jest sporządzenie raportu

o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko uwzględniającego wymagania określone w art. 66 „ustawy ooś” oraz w punkcie II niniejszego postanowienia.

Informacja o obowiązku przeprowadzenia oceny o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko zostanie przekazana stronom postępowania oraz zamieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o środowisku, prowadzonym na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy Winnica – www.bip.gminawinnica.pl

Po przeanalizowaniu przedłożonych przez Inwestora materiałów, biorąc pod uwagę uwarunkowania wynikające z art. 63 ust. 1 „ustawy ooś”, oraz opinie organów Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie, postanowiono jak w sentencji.

 

Pouczenie

 

Na podstawie art. 65 ust. 2 „ustawy ooś”, na niniejsze postanowienie służy stronom zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ciechanowie za pośrednictwem Wójta Gminy Winnica w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.

 

Otrzymują:

  1. Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Warszawie,
    Rejon Drogowy Wołomin – Nowy Dwór Mazowiecki, ul. Kobyłkowa 1, 05-200 Wołomin
  2. Marszałek Województwa Mazowieckiego, ul. Jagiellońska 26, 03-719 Warszawa
  3. Mirosław Apoloniusz Komendarski
  4. Helena Bogumiła Komendarska
  5. Elżbieta Kucińska
  6. Malwina Agata Sadowska
  7. Dariusz Michał Jędrzejczyk
  8. Andrzej Stanisław Babis
  9. Agnieszka Małgorzata Babis
  10. Dariusz Zadrożny
  11. Joanna Zadrożna
  12. A/a

 

Do wiadomości:

  1. Sołtys Sołectwa Poniaty Wielkie
  2. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie.
  3. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Pułtusku.

 

Sprawę prowadzi: Sporządził: Marcin Krulak– tel. 23 691 40 28, e-mail: m.krulak@gminawinnica.pl        

 

Wójt Gminy Winnica

mgr Mariusz Kowalewski