Decyzja Wójta Gminy Winnica dot. brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn. „Przebudowa drogi gminnej w miejscowości Skarżyce”

Winnica, 13.07.2016 r.

IS.6220.3.2016

DECYZJA

 

o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia

 

Na podstawie art. 104, ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 23 ze zm.) w związku oraz art. 59 ust. 1 pkt 2, art. 61 ust. 1 pkt 1, art. 71 ust. 1 i ust. 2  pkt. 2, art. 72 ust.1 pkt 1 i 3, art. 75 ust. 1 pkt 4, art.82 ust.1 i 3, art. 84, art. 85, ust. 1, ust.2, pkt 2 i ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r. poz.1235 ze zm.) zwaną dalej „ustawą ooś”  oraz § 3 ust. 1 pkt. 60 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia         9 listopada 2010 roku w sprawie określenia rodzaju przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010 r.  Nr 213, poz. 1397 ze zm), po rozpatrzeniu wniosku złożonego przez Gminę Winnica, ul. Pułtuska 25, 06-120 Winnica o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia pn. „Przebudowa drogi gminnej w miejscowości Skarżyce” po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pułtusku odnośnie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko,

 

stwierdzam,

 

brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn. „Przebudowa drogi gminnej w miejscowości Skarżyce”.

 

UZASADNIENIE

 

Gmina Winnica, ul. Pułtuska 25, 06-120 Winnica wystąpiła z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia pn. „Przebudowa drogi gminnej w miejscowości Skarżyce”.

W dniu 20.05.2016 r. Wójt Gminy Winnica na podstawie art. 61 § 1 i § 4 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego wszczął postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia.

Działając na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 1 i 2 „ustawy ooś”, Wójt Gminy Winnica zwrócił się pismami znak IS.6220.3.2016 z dnia 20.05.2016 r. do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pułtusku o wydanie opinii co do konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i określenia zakresu ewentualnego raportu oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.

W odpowiedzi Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie postanowieniem z dnia 13.06.2016 r. znak: WOOŚ-II.4240.839.2016.IA wyraził opinię, że dla przedsięwzięcia pn. „Przebudowa drogi gminnej w miejscowości Skarżyce” nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, argumentując to w odniesieniu do poszczególnych uwarunkowań w przedstawiony poniżej sposób:

1. Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:

a) skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji:

Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na przebudowie drogi gminnej dojazdowej w miejscowości Skarżyce, gmina Winnica. Długość przebudowywanego odcinka drogi wynosić będzie 1147,35 mb.

Realizacja inwestycji ma na celu poprawę płynności i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wzdłuż projektowanego odcinka drogi zlokalizowana jest luźna zabudowa typu gospodarczego. Szerokość jezdni jest zmienna i wynosi od 3,80 m do 4,00 m . Pas drogowy ma zmienną szerokość od 5,50 m do 12,50 m.

Na projektowanym odcinku przyjęto przekrój szlakowy z jezdnią szerokości 4,00 m z obustronnymi pobocznymi szerokości po 0,75 m każde.

Charakterystyczne parametry techniczne projektowanej drogi:

1) Szerokość pasa drogowego – 5,5 m.

2) Klasa drogi – D ( dojazdowe).

3) Kategoria ruchu – KR1.

4) Prędkość projektowana – 40 km/h

5) Szerokość jezdni – 4,00 m.

6) Szerokość poboczy – 2 x 0,75 m.

7) Grunty podłoża – G2.

Projektowana konstrukcja nawierzchni jezdni drogi:

- warstwa zamykająca nawierzchnię żwirową – poczwórne powierzchniowe utrwalenie emulsją i kruszywem naturalnym;

- górna warstwa nawierzchni z kruszywa naturalnego – grubość warstwy 8 cm;

- istniejąca nawierzchnia z kruszywa naturalnego wyprofilowana do projektowanych spadków.

Przed wykonaniem warstw nawierzchni, istniejącą nawierzchnię gruntowa należy wyprofilować równiarką do projektowanych spadków i zagęścić. Przyjęto wykonanie warstwy wzmacniającej z kruszywa na całej szerokości korony tj. 5,50 m. Pobocza przyjęto na całym odcinku ze spadkiem poprzecznym i = 6 %.

W ramach realizacji inwestycji nie przewiduje się wycinki drzew.

b) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie:

Planowana inwestycja będzie częściowo powiązana z innymi przedsięwzięciami (sąsiadujące drogi). Jednakże z uwagi na rodzaj i skalę planowanej inwestycji nie przewiduje się wystąpienia ponadnormatywnego kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na który będzie oddziaływać inwestycja.

c) wykorzystania zasobów naturalnych, surowców, paliw i energii:

Wszystkie wykorzystywane surowce, materiały, energia, woda potrzebne będą jedynie na czas wykonywania robot budowlanych. Na etapie realizacji będą wykorzystywane typowe dla tego rodzaju przedsięwzięć materiały, surowce takie jak: kruszywo naturalne i emulsja asfaltowa i inne powszechnie stosowane w drogownictwie.

d) emisji i występowania innych uciążliwości:

W trakcie realizacji inwestycji wystąpią uciążliwości związane przede wszystkim z emisją hałasu oraz substancji do powietrza spowodowane pracą ciężkiego sprzętu budowlanego oraz przejazdami pojazdów transportujących materiały. Będą to jednak uciążliwości okresowe i ustąpią po zakończeniu prac budowlanych. Odpady powstałe na etapie realizacji inwestycji będą odpowiednio magazynowane, a następnie przekazywane uprawnionym podmiotom.

Eksploatacja przedsięwzięcia będzie wiązała się z emisją zanieczyszczeń do powietrza oraz hałasu, pochodząca z pojazdów poruszających się po drodze. Duży wpływ na wielkość emisji i rozkład stężeń zanieczyszczeń ma przede wszystkim wielkość i struktura ruchu, a ponadto stan techniczny pojazdów, rodzaj stosowanego paliwa i budowa silnika.

Planowane przedsięwzięcie ma na celu poprawę stanu nawierzchni, co doprowadzi do zmniejszenia emisji hałasu, a zwiększona płynność ruchu może przyczynić się do zmniejszenia emisji substancji do powietrza. Planowana przebudowa drogi przede wszystkim poprawi w znaczący sposób stan techniczny drogi oraz bezpieczeństwo na drodze oraz ruchu pieszych.

Wody opadowe będą spływały z korony drogi na przystające pasy trawiaste (w granicach pasa drogowego) oraz w części do istniejących rowów trawiastych

e) ryzyka wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii:

Prowadzenie robót budowlanych zgodnie ze sztuką budowlaną oraz obowiązującymi przepisami ppoż. i bhp zminimalizuje możliwość wystąpienia poważnej awarii.

2. Usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego uwzględniające:

a) obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych:

W miejscu realizacji inwestycji oraz w jego pobliżu nie występują obszary wodno-błotne i inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych.

b) obszary wybrzeży:

Przedmiotowe przedsięwzięcie leży poza obszarami wybrzeży.

c) obszary górskie lub leśne:

Przedmiotowe przedsięwzięcie leży poza obszarami górskimi i leśnymi.

d) obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych:

W miejscu realizacji inwestycji oraz w jej pobliżu nie występują obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych.

e) obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody:

Planowana inwestycja znajduje się w granicach Nasielsko-Karniewskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu, dla którego aktualnym aktem prawnym jest Rozporządzenie Nr 25 Wojewody Mazowieckiego z dnia 15 kwietnia 2005 r. w sprawie Nasielsko-Karniewskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu (Dz. Urz. Woj. Maz. Nr 91, poz. 2457 ze zm.). Ww. rozporządzenie określa szereg zakazów, w tym zakaz realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. W myśl. § 3 ust. 2, zakaz o którym mowa w ust. 1 pkt. 2 (realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko), nie dotyczy przedsięwzięć służących obsłudze ruchu komunikacyjnego, turystyce oraz bezpośrednio związanych z rolnictwem i przemysłem spożywczym.

Najbliżej położony obszar Natura 2000, obszar specjalnej ochrony ptaków Dolina Narwi PLB140014 zlokalizowany jest w odległości około 8,8 km w kierunku północno-wschodnim od terenu przewidzianego pod inwestycję.

f) obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone:

W miejscu realizacji inwestycji oraz w jej pobliżu nie występują obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone.

g) obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne:

W miejscu realizacji inwestycji oraz w jej pobliżu brak jest obszarów o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne.

h) gęstość zaludnienia:

Gęstość zaludnienia na terenie gminy Winnica wynosi 36 os./km2 (wg GUS 2015 r.).

i) obszary przylegające do jezior:

W zasięgu oddziaływania planowanej inwestycji i w jej najbliższej okolicy nie występują jeziora i inne naturalne zbiorniki wód stojących.

j) uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej:

W rejonie przedsięwzięcia brak jest uzdrowisk i obszarów ochrony uzdrowiskowej.

3) Rodzaj i skala możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych w pkt 1 i 2 wynikające z:

a) zasięgu oddziaływania – obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać:

Zasięg przestrzenny oddziaływania przedsięwzięcia ograniczy się do najbliższego otoczenia miejsca jego realizacji.

b) transgenicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze:

Ze względu na rodzaj planowanej inwestycji oraz jej lokalizację nie wystąpi transgeniczne oddziaływanie na środowisko.

c) wielkości i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej:

Na podstawie przedłożonej dokumentacji można stwierdzić, że w związku z realizacją przedsięwzięcia nie wystąpią oddziaływania o znacznej wielkości lub złożoności. Planowane przedsięwzięcie nie będzie znacząco oddziaływać na środowisko.

d) prawdopodobieństwa oddziaływania:

Informacje zawarte w przedłożonej dokumentacji potwierdzają wystąpienie oddziaływań na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia. Z uwagi na skalę i charakter przedsięwzięcia bezpośrednie oddziaływania będą miały jedynie zasięg lokalny i ograniczą się do najbliższego terenu jego lokalizacji.

e) czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania:

Oddziaływania powstałe na etapie realizacji przedsięwzięcia będą krótkotrwałe i odwracalne, a te powstałe na etapie eksploatacji będą miały charakter ciągły, skorelowany swoją wielkością i czasem trwania z natężeniem ruchu samochodowego na drodze.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Pułtusku po przeanalizowaniu rodzaju i charakterystyki przedsięwzięcia, jego usytuowania, planowanych rozwiązań chroniących środowisko oraz charakteru i skali potencjalnego oddziaływania, kierując się kryteriami o których mowa w art. 63 ust. 1 ustawy ooś Opinią ZNS.7121-10/2016 z dnia 06.06.2016 r. wskazał na brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn. „Przebudowa drogi gminnej w miejscowości Skarżyce”.

Wójt Gminy Winnica po przeprowadzeniu analiz zebranych materiałów, biorąc pod uwagę opinie organów Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pułtusku,

 

P O U C Z E N I E

 

Zgodnie z art. 72 ust. 3 i 4 „ustawy ooś” decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 w/w ustawy. Złożenie wniosku powinno nastąpić w terminie 4 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. Powyższy termin może ulec wydłużeniu o 2 lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w niniejszej decyzji.

Niniejsza decyzja zgodnie z art. 86 w/w ustawy wiąże organy wydające decyzje, o których mowa w art. 72 ust. 1.

Na podstawie art. 85 ust. 3 w/w ustawy dane o niniejszej decyzji podaje się do publicznej wiadomości poprzez obwieszczenie zamieszczenie na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy Winnica (www.bip.gminawinnica.pl), na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy w Winnicy, ul. Pułtuska 25, 06-120 Pułtusk oraz na tablicach ogłoszeń w miejscowościach w których będzie realizowane przedsięwzięcie.

Od niniejszej decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ciechanowie,  za moim pośrednictwem, w terminie 14 dni licząc od daty jej doręczenia.

 

Załączniki:

1. Charakterystyka przedsięwzięcia.

 

Otrzymują:

  1. Gmina Winnica.
  2. Strony postępowania w trybie art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego.
  3. Sołtys Sołectwa Skarżyce – celem podania do publicznej wiadomości.
  4. a/a.

 

Do wiadomości:

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie.
  2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Pułtusku

Wójt Gminy Winnica

mgr Mariusz Kowalewski